Tedd fel
a pozitív szemüveget!

Tükröm-tükröm


1933-ban jelent meg az első tükörreflexes fényképezőgép, de már a középkorban, a rajzolást segítő camera obscurából is volt tükrös változat. A digitális érzékelők elterjedése után évtizedekkel még mindig a profi gépek szerves része a filmes korszakból örökölt SLR (tükörreflex) rendszer. Mi tartja vissza a következő forradalmat?

 Az alapgondolat logikus. Szeretnénk pontosan azt látni, amit fotózni fogunk. Nem valami hasonlót egy vázra szerelt lukon keresztül, hanem azt az egzakt képet, amit megörökít majd az objektíven keresztül a masina. Ezt az igényt hivatott megoldani a tükörreflexes mechanika. Először csak egy kezdetleges tükörfordított képet láthattunk a fényképező tetején, de már így is egész jól visszakaptuk, hogy mennyi fény, milyen élességgel kerül majd a filmre. Aztán, ahogy lenni szokott, most is jött egy magyar, aki kitalálta, hogy miként lehet ezt sokkal jobban csinálni, hogy később természetesen mások arassák le a babérokat. (Bővebben keretes cikkünkben.)
 
A hetvenes években jelentek meg az első objektíven keresztüli (TTL) fényméréssel rendelkező gépek, majd a nyolcvanas évek hozták el a hasonló TTL alapú automatikus élességmérés lehetőségét. Ez úgy működik, hogy egy segédtükör segítségével a fény egy részét a kereső helyett egy fókuszaknába irányítják. Így miközben mi a keresőben kukkoljuk a fotóalanyunkat, a gépünk gyorsan megméri a távolságát, a róla lepattanó fény mennyiségét, és eszerint állítja be az objektívet egy ideális értékre. Ennek az optikai mérési rendszernek sokáig nem volt valódi ellenfele, ezért maradt alapvetés évtizedekig a gyártók számára, hogy a profi szegmensben a tükörreflexes megoldás az egyetlen járható út.
 
Az alábbi rajz mutatja a ma is használt tükörrendszer (DSLR) működését.
 

Az első digitális tükörreflexes (DSLR) fényképezőt a Kodak hozta forgalomba 1991-ben. A működési elv szinte alig változott, csak ezentúl a hátlapon nem egy fényérzékeny filmre, hanem egy digitális érzékelőfalra érkezett a fény.
 
Ezen a ponton kétfelé vált a digitális fényképezőgépek fejlődése. A profi rendszergépeknél a tükrös megoldás drága, de nagyon pontos és villámgyors fény- és élességmérését helyezték előtérbe. A hétköznapi készülékeknél kihasználták a tisztán digitális rendszer (MILC) előnyeit és kicsi, könnyű fotómasinákat kezdtek el gyártani. Természetesen kompakt kategóriában is elvárás volt az elfogadhatóan gyors autofókusz és a fénymérés, amit tükrök hiányában az érzékelőlapkákra és az egyre gyorsuló processzorokra bíztak. Lassabban, pontatlanabbul, de azért az átlagfotósnak épp megfelelő sebességgel működnek ezek a készülékek.
 
A tükörreflex nélküli (MILC) fényképezők működése
 

A tükörreflexes megoldás előnyei mellett a DSLR-ek nehezebbek, drágábbak és a mozgó alkatrészek miatt a meghibásodás esélyei is nagyobbak, mint egy színtiszta digitális készüléknél. A csendes forradalmat a Sony kezdte meg 2014-ben a teljes méretű (full frame) érzékelős és cserélhető objektíves A7 fényképezőjével. Ez azonban még hibrid megoldás. A tükörreflex alapvető funkciója eltűnt, de egy kisebb zárrendszer megmaradt a régi, gyors fókuszmérési metódus miatt. Idén a két legnagyobb gyártó is beállt a sorba. A Nikon saját bejelentése után a Canon már olyan technikát hozott ki az EOS R verzióiban, amivel teljesen elhagyhatták a régi fókuszmegoldásokat. A dual-pixel fókuszmérés gyors és pontos technikájával végre elhárult az utolsó akadály is a tükrök nyugdíjaztatása elől. Talán ezentúl a mobilokból is kihagyják majd a fotózáskor hallható, régi zárrendszerekre hasonlító fotózáshangot?
 

Dulovits Jenő fotóművész (1903-1972), a harmincas évek egyik meghatározó fotós szakembere, 1943-ban szabadalmaztatta a Duflexet, ami korszakalkotó jelentőségűvé vált a fotótechnikában. Ez a tükörreflexes, kisfilmes, beugró rekeszes objektíves fényképező világelsőként automatikus, azonnal visszacsapódó tükröt kapott, de a gyártás csak a második világháború után indulhatott be, s egy év múlva le is állította a szovjet hatalom. Tíz évvel később az Asahi Pentax tökéletesítette az ötletet, és beépítette az Ashiflex IIB készülékébe. Ezután évtizedeken keresztül kerülték meg a nagy gyártók mindenféle fondorlattal a Duflex szabadalmait.

 


Vissza

Essilor Ice Land Optik Ice Land Optik Safilo Safilo Opticlub Cazal Henko Disney